רופאים פורשים, מחסור באחיות

(0)
לדרג

דו"ח של משרד הבריאות מעריך כי ישראל מתקרבת למצב משברי בעקבות מחסור חמור בכוח אדם. אם המגמה הנוכחית תישאר - יירד יחס הרופאים ל-2.6 ל-1,000 אנשים

מאת: מערכת zap doctors

מספר הרופאים בישראל עלה משמעותית במחצית הראשונה של שנות ה-90. כ-20 שנים לאחר מכן, ישראל נמצאת בפני גל פרישה של רופאים יותר מקצב ההכשרה והעלייה של רופאים. כך עולה מדו"ח של משרד הבריאות לבדיקת מצב כוח האדם הרפואי והסיעודי בישראל.

הכשרת סטודנטים ישראלים

על-פי נתוני הוועדה, אם לא יחול בקרוב שינוי - הבריאות הציבורית בישראל תרד לשיעור משברי של 2.6 רופאים ל-1,000 נפש. שיעור שכזה משמעו מחסור בכל הארץ - פריפריה ומרכז - ובכל התחומים, והעמקת הפערים בבריאות.

לאור זאת, חברי הוועדה ממליצים לבצע שני צעדים מיידים: פתיחה של בית ספר חמישי לרפואה עד אוקטובר 2011 וניצול השדות הקליניים בבתי חולים להכשרת סטודנטים ישראליים במקום סטודנטים המגיעים מחו"ל וחוזרים למדינותיהם.

העלאת גיל הפרישה

המחסור במספר המיטות והעומס במחלקות השונות בבתי החולים הציבוריים יוצרים מחסור בשדות קליניים. לפיכך, גם אם מספר הסטודנטים באוניברסיטאות יעלה - לא יימצא מקום להכשירם.

עוד עולה מהדו"ח כי המחסור בתקנים הביא לבריחה של רופאים מהתמחויות מסוימות המאופיינות בעומס ובשכר נמוך בעשור הראשון למומחיות הרפואית. מכאן שיש צורך בטיפול כוללני במשאבי המערכת, לרבות שיפור תנאי העבודה של הרופאים. פתרון נוסף הוא העלאת גיל הפרישה בשירות המדינה בתנאים מתאימים.

מחסור חמור באחיות

לפי הדו"ח, תכנון כוח אדם רפואי הוא משימה שמחייבת היערכות גדולה ב-15 השנים הבאות - בדומה לזמן ההכשרה של סטודנט עד להפיכתו לרופא מומחה. לגבי אחיות, מדובר על תהליך של חמש שנים לפחות להכשרת אחות צעירה ומספר שנים נוספות להכשרה למקצועות על-בסיסיים.

המחסור באחיות הוא משבר עצום: מספר האחיות המועסקות כיום הוא כמעט מחצית ממספרן ביתר מדינות ה-OECD. חברי הוועדה ממליצים להיערך במהירות לתוספת של מאות אחיות בשנים הקרובות. התוספת צריכה להיעשות על-ידי המשך הסבה של כ-400-500 אקדמאים לאחיות, והגדלת המקומות באוניברסיטאות. עוד ממליצה הוועדה להקים מוקדם ככל האפשר תפקיד חדש של "סייעת אחות" בתקופת הכשרה קצרה, במעמד אחות ובתנאי השתכרות נאותים ולחזק את מקצוע הסיעוד.

הדו"ח מסתיים בהמלצה כי תכנון כוח האדם הרפואי יתבצע במחלקה שתוקם במיוחד לשם כך במשרד הבריאות. המחלקה תבחן את השינויים במצבות ההכשרה, ותעבוד מול צוות היגוי שכולל את כל הנציגים הרלוונטיים במערכת הבריאות. האתגר - לפני מנסחי הדו"ח - הוא לייצב את המערכת ולהבטיח את משאבי כוח האדם הרפואי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום