טרשת נפוצה: אשכנזים VS מזרחים

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה: טרשת נפוצה שכיחה יותר בקרב יהודים ממוצא אשכנזי בהשוואה ליהודים ממוצא ספרדי. עוד נמצא כי ערבים נוצרים חולים במחלה יותר מערבים מוסלמים

מאת: מערכת zap doctors

טרשת נפוצה שכיחה יותר ביהודים ממוצא אשכנזי בהשוואה ליהודים ממוצא ספרדי. כך עולה ממחקר אשר בוצע לאחרונה על-ידי צוות בראשות פרופ' אריאל מילר, מנהל המרכז לטרשת נפוצה בבית החולים כרמל- ליידי דייויס, בשיתוף פעולה עם צוות מחקר בהדסה ובאוניברסיטת סן פרנסיסקו.

במחקר נבדק הבסיס הגנטי להבדל בשכיחות של טרשת נפוצה בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה. החוקרים מצאו כי שכיחות המחלה גבוהה משמעותית יותר באוכלוסייה הערבית-נוצרית לעומת הערבית-מוסלמית.

מחלת הטרשת - סימני היכר

מחלת הטרשת הנפוצה מאופיינת במגוון רחב של הפרעות נוירולוגיות. הטרשת הנפוצה היא מחלה דלקתית של מערכת העצבים המרכזית - המוח וחוט השדרה. המחלה נגרמת על-ידי תהליך דלקתי הפוגע ברקמה העוטפת את סיבי העצב במוח ובחוט השדרה ומגינה עליהם. הפגיעה במעטפת גורמת להופעת צלקת בפיזור רחב ומכאן שמה נפוצה מלשון נפוצות.

הסיבה להתפרצות מחלת הטרשת הנפוצה עדיין אינה ברורה באופן מוחלט, אולם מחקרים של השנים האחרונות מצביעים על כך שמדובר ככל הנראה בשילוב של גורם סביבתי, זיהום ויראלי אשר טיבו טרם זוהה, וליקוי בייצור חומר המיאלין במוח.

מחלת הטרשת היא מחלה אוטואימונית בה הגוף מסיבה שאינה ברורה תוקף את עצמו. הביטויים שלה יכולים להופיע בצורה של תחושות נימול והרדמות באברי הגוף השונים, הפרעות בשיווי משקל, טשטוש ראייה ופגיעה במערכת העצבים.

הבדלים גיאוגרפיים

שכיחות המחלה משתנה בהתאם לאיזורים גיאוגרפיים שונים על פני כדור הארץ. כך למשל, המחלה נפוצה יותר באזורים צפוניים (ארה"ב, קנדה, סקנדינביה, איזור חבר העמים-רוסיה), בהשוואה לאזור הים התיכון או קו המשווה.

במדינת ישראל, כמדינת הגירה, אליה עלו אנשים ממדינות שונות, קיימת אפשרות ייחודית לביצוע מחקרים בתחום הגנטיקה של אוכלוסיות שונות וההשפעה ההדדית של גורמים גנטיים וסביבתיים.

המחקר הנוכחי, אשר פורסם בימים אלה בעיתון המדעי המוביל Genes & Immunity התמקד באיפיון הפרופיל הגנטי של חולים בטרשת נפוצה ומצא הבדלים משמעותיים במאפיינים הגנטיים בין ערבים-נוצרים לבין ערבים-מוסלמים חולי טרשת נפוצה בישראל.

משמעות מחקר זה הינה כי גורמים גנטיים, בשילוב גורמים סביבתיים שונים, אחראים להבדלים בסיכון לחלות בטרשת נפוצה באוכלוסיות השונות.

לסיכום, ניתן לומר כי מחקר זה מהווה חיזוק נוסף לעדויות בדבר התרומה המשותפת של גורמים גנטיים וסביבתיים לתחלואה בטרשת נפוצה ובמחלות בכלל, באופן שונה במגזרי אוכלוסייה שונים.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום