יתר לחץ דם כמנבא את העתיד

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: ערכי לחץ הדם בגיל ההתבגרות עשויים לנבא את הסיכון ליתר לחץ דם בעתיד. לנערים סיכון מוגבר פי 3-4 לפתח לחץ דם גבוה בשלב מוקדם בבגרות, בהשוואה לנערות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Hypertension עולה כי לחץ הדם בגיל ההתבגרות מנבא התקדמות ליתר לחץ דם בהמשך, כאשר בנערים עם לחץ דם תקין סיכון מוגבר פי 3-4 בהשוואה לנערות לפתח לחץ דם גבוה בשלב מוקדם בגיל הבגרות.

לדברי החוקרים, למרות שמקובל כי קדם-יתר לחץ דם בגיל ההתבגרות מעיד על סיכון עתידי מוגבר ליתר לחץ דם, דרושים מחקרים ארוכי-טווח, בקנה מידה גדול, במטרה להבין טוב יותר כיצד לחץ הדם בגיל ההתבגרות משפיע על המדדים בצעירים.

מדגם המחקר כלל 23,191 גברים ו-3,789 נשים בגיל ההתבגרות, שלקחו חלק במחקר Metabolic Lifestyle and Nutrition Assessment in Young Adults. בתחילת המחקר, הגיל הממוצע עמד על 17.4 שנים, ולחץ הדם עמד על מתחת ל-140/90 מ"מ כספית, או סווג בהתאם לקריטריונים הנוכחיים ללחץ דם בילדים וערכי BMI. היארעות יתר לחץ דם נקבעה באופן רטרוספקטיבי בין הגילאים 17-25 שנים, עם מדידות פרוספקטיביות חוזרות של לחץ הדם בין הגילאים 25 ו-42 שנים.

בין הגילאים 17-42 שנים, זוהו 3,810 מקרים חדשים של יתר לחץ דם, עם סיכון מצטבר ליתר לחץ דם שהיה גבוה פי 3-4 בקרב גברים, בהשוואה לנשים. מניתוח סטטיסטי תוך תקנון לגיל ו-BMI וסיווג לפי ערכי לחץ דם בתחילת המחקר, עלה כי יחס הסיכון ליתר לחץ דם עלה בהדרגה לאורך קבוצות לחץ דם בתוך הטווח התקין של ערכי לחץ דם בגיל 17 שנים.

החוקרים כותבים כי ערכי לחץ הדם הרבה מתחת לטווח הגדרת יתר לחץ דם עשויים לנבא היטב את הסיכון ליתר לחץ דם בעתיד. שיעור ההתקדמות ליתר לחץ דם גבוה יותר בקרב בני נוער עם לחץ דם סיסטולי של 110 מ"מ כספית, בהשוואה לאלו עם לחץ דם של 100 מ"מ כספית, עם סיכון שונה בין בנים ובנות.

גם לאחר תקנון ללחץ הדם בגיל 17 שנים, ערכי BMI בגיל זה נותרו קשורים בקשר משמעותי עם הסיכון העתידי ליתר לחץ דם, בעיקר בבנים. עם זאת, ערכי BMI בגיל 30 החלישו את הקשר הנ"ל, בעיקר בבנות.

ניבוי הסיכון העתידי

החוקרים מציינים כי BMI הינו גורם סיכון בלתי-תלוי, וקיימת אינטראקציה בינו ובין לחץ הדם לניבוי הסיכון העתידי ליתר לחץ דם. שילוב גורמים אלו מספק כלי פשוט ויעיל המשמש כדגל אדום לזיהוי בני נוער בסיכון גבוה לפתח יתר לחץ דם כמבוגרים, כבר בגיל ההתבגרות.

מגבלות המחקר כוללות מדידת לחץ-דם בביקור יחיד בגיל 17 שנים, בתנאים יחסית מלחיצים, סביבה צבאית בלחץ גבוה במדגם המחקר, ומאגר נתונים מגיל 17 שנים שכלל בעיקר מידע בסיסי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אף פעם לא מאוחר או מוקדם מדי להתחיל בשינויי הרגלי החיים ובהתערבויות למניעת יתר לחץ דם, מחלות לב וסוכרת. התפיסה הרווחת היא כי יתר לחץ דם ומחלות לב חשיבות בעיקר באוכלוסיה המבוגרת, אולם כעת ידוע כי שינויים קלים בלחץ הדם ובמשקל הגוף מעודדים רופאי ילדים להתחיל בהתערבות מוקדם ככל הניתן. עדיף למנוע מחלה מאשר לטפל במחלה קיימת.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - ילדים ומבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום