כאבי אגן בהריון קשורים לעישון

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין עישון במהלך ההריון לבין כאב אגני. הסיכון קיים גם אצל נשים שהפסיקו לעשן במהלך הטרימסטר הראשון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-BJOG עולה סיבה נוספת בגינה מומלץ לנשים להפסיק לעשן לפני ההריון. החוקרים מצאו סיכון מוגבר לכאב אגני בזמן הריון בנשים מעשנות. החוקרים מדנמרק מדווחים כי מבין 5,000 נשים שנשאלו במהלך ההריון וזמן קצר לאחריו, בקרב נשים שעישנו במהלך ההריון תועד סיכון מוגבר ב-20% לכאב אגני, בהשוואה לנשים לא-מעשנות. סיכון דומה זוהה בנשים שהפסיקו לעשן במהלך הטרימסטר הראשון.

ממחקרים שפורסמו לאחרונה עולה כי שכיחות כאב אגני במהלך ההריון נעה סביב 14-33% - בעיקר במהלך המחצית השנייה של ההריון. הכאב עשוי להקשות על ביצוע פעילויות שגרתיות, דוגמת הליכה, קימה מכיסא או אף סיבוב במיטה.

החוקרים כותבים כי יש הרבה סיבות בגינן מומלץ להפסיק לעשן, במיוחד בקרב נשים המתכננות להרות. כעת נראה כי תועלת נוספת בהפסקת עישון היא בהפחתת הסיכון לכאב אגני.

ממצאי המחקר מבוססים על נתונים מתת-קבוצה של נשים שלקחו חלק במחקר ארצי שכלל למעלה מ-100 אלף הריונות בין 1996 ו-2002. הנשים נשאלו במהלך ההריון ושישה חודשים לאחר הלידה.

החוקרים ערכו השוואה בין 2,300 נשים שדיווחו על כאב אגני במהלך ההריון או זמן קצר לאחריו, ובין קרוב ל-2,700 נשים שלא דיווחו על בעיה דומה. כאב אגני הוגדר ככאב שהיה משמעותי דיו בכדי לפגוע ביכולת ההליכה.

זרימת דם מופחתת לרקמת האגן

מהתוצאות עולה כי בקרב נשים מעשנות - כולל אלו שהפסיקו לעשן בשלב מוקדם במהלך ההריון - קיים סיכון מוגבר לכאב אגני, גם לאחר תקנון למספר גורמים אחרים, דוגמת גיל, השמנה, הבריאות הכללית של האשה והשאלה אם עסקה בפעילות גופנית מאומצת.

לא ברור מדוע עישון תורם לכאב אגני במהלך ההריון. באופן תיאורטי, הכאב נוגע מזרימת דם מופחתת לרקמת האגן. גם במידה ויוכח כי עישון הינו גורם סיכון לכאב אגני במהלך הריון, העדר עישון אינו מבטיח כי האשה לא תסבול מהבעיה. 73% מהנשים עם כאב אגני קל היו לא-מעשנות. 69% מהנשים עם כאב אגני חמור (כאב שהפריע לפעילויות יומיומיות) היו נשים לא-מעשנות.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום