האם פעילות גופנית מונעת אסתמה?

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה: פעילות אירובית בת 30 דקות, בעוצמה בינונית עד גבוהה, שלוש פעמים בשבוע, מביאה לשיפור משמעותי בשליטה בתסמיני אסתמה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר קטן עולה כי לפעילות גופנית שגרתית תועלת בחולים מבוגרים עם אסתמה שאינה נשלטת באופן מלא תחת טיפול תרופתי. החוקרים כותבים כי אף על פי שפעילות גופנית עשויה לעורר תסמיני אסתמה בחלק מהחולים, יש עדויות לפיהן בחולי אסתמה פעילים גופנית איזון כולל טוב יותר, בהשוואה לחולים בעלי אורח חיים סדנטרי (אורח חיים נייח). עם זאת, עד כה לא היה ברור אם משמעות הדבר הייתה כי לפעילות גופנית תועלת בחולים אלו.

במחקר הנוכחי השתתפו 36 מבוגרים סדנטריים עם תסמיני אסתמה שהיו מאוזנים באופן חלקי בלבד. כמעט כולם נטלו תרופות, כאשר חלק מהחולים נטלו טיפול תרופתי קבוע למניעת התקפי אסתמה.

18 משתתפים לקחו חלק בפעילות גופנית תחת השגחה, במשך 12 שבועות, במהלכה ביצעו פעילות גופנית אירובית, שלוש פעמים בשבוע, ופעילויות לחיזוק השרירים פעם בשבוע. לאחר מכן, המשתתפים בקבוצה זו המשיכו להתעמל באופן עצמאי למשך 12 שבועות נוספים. יתר המשתתפים במחקר המשיכו באורח החיים הקבוע שלהם.

שיפור באיכות החיים

לאחר השלב הראשון, בקבוצת המתעמלים תועד שיפור במדד הממוצע בשאלון מתוקן להערכת איזון תסמיני אסתמה - שינוי שנע מקטגורית "יחסית מאוזן-היטב" לקטגורית "מאוזן היטב". בדומה, בקרב משתתפים שלקחו חלק בפעילות גופנית קבועה תועד שיפור בשאלון להערכת איכות החיים על-רקע אסתמה.

המשתתפים בקבוצת ההתערבות שמרו על התועלת במחלתם במהלך 3 החודשים בהם התעמלו ללא השגחה, בעוד שהמדדים בקבוצת הביקורת נותרו יחסית ללא-שינוי במהלך תקופת המחקר.

מחקרים קודמים הצביעו על האפשרות כי פעילות גופנית עשויה להביא לשיפור באיכות החיים על-רקע אסתמה. עם זאת, זהו המחקר הראשון שמצא כי פעילות גופנית עשויה לסייע בשליטה בתסמיני המחלה.

המסר העיקרי העולה מן המחקר הוא כי פעילות אירובית בת 30 דקות, בעוצמה בינונית עד גבוהה, שלוש פעמים בשבוע, עשויה להוביל לשיפור משמעותי בשליטה בתסמיני אסתמה. חולים מבוגרים עם אסתמה יכולים לעסוק בפעילות גופנית בינונית באופן עצמאי.

החוקרים לא מצאו עדויות רבות המעידות על נזק עקב פעילות גופנית. אחד החולים בקבוצת ההתערבות אושפז בשל התקף אסתמה, אך ההתלקחות לא אירעה בזמן פעילות גופנית, ונראה כי לא הייתה קשורה לאימון הגופני.

למחקר מספר מגבלות, כולל גודל מדגם קטן והעדר מדדים אובייקטיביים להערכת איזון אסתמה. מצד שני, החוקרים מציינים כי יש תועלת מוכחת היטב לפעילות גופנית קבועה, וכי בקרב מבוגרים עם אסתמה שיעורים גבוהים מהממוצע של מחלות לב והשמנת-יתר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, בין השאר, במטרה לבחון אם ילדים זוכים לתועלת דומה בעקבות פעילות גופנית.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום