מילוי קמטים אצל גברים

(0)
לדרג

הביקוש לטיפולי העלמת קמטים עלה בקרב גברים המודעים היום יותר להופעתם החיצונית. הטכניקות הקיימות הן הזרקת חומרי מילוי, שימוש בחומרים מרפי שרירים ופילינג. סקירה

מאת: ~~ד"ר דין עד-אל ~~

יותר ויותר גברים מודעים למראה שלהם, והחשש מקמטים אינו עוד נחלתן של נשים בלבד. עם העלייה בתוחלת החיים והתחזקות המודעות למראה החיצוני, הרפואה האסתטית אינה שוקטת על שמריה ומפתחת טכניקות חדשניות המסייעות להחזיר את הגלגל לאחור להשגת מראה צעיר ורענן יותר.

הגבר הישראלי כבר אינו חש בושה להתעניין בטיפולים אסתטיים, משך ביצועם ומהירות החזרה לשגרת העבודה וחיי היום-יום. מדובר בעיקר בגברים מהמעמד הכלכלי הבינוני ומעלה, המעוניינים לשמור על עור פנים צעיר ורענן. הם ידועים כמי שמטפחים את חזותם, וככאלו הם שומרים על כושר גופני ועל תזונה נכונה.

בקטגוריה זו נכללים גם אנשי עסקים בגילאי 45 לערך, שמודעותם להופעתם החיצונית ובייחוד לעור הפנים עולה בהדרגה, והמראה החיצוני הוא חלק בלתי נפרד מכרטיס הביקור שלהם - הופעה צעירה משדרת רעננות עסקית. טיפולים אסתטיים מהירים, כגון מילוי קמטים, יכולים להשתלב בסדר היום העמוס שלהם.

סימני הזמן

הופעת קמטים היא תהליך בלתי נמנע שנגרם כתוצאה מהידלדלות תאי אלסטין, שומן וקולגן. העור מאבד את גמישותו והופך רפוי. במקביל, הפנים מתחילות להראות סימנים ותוצאות של תזוזות שרירי הפנים. הרקמה הבסיסית השומרת על מראה צעיר וחיוני של העור מתחילה להיפגם ומותירה קווי צחוק וקמטים באזורים שבהם תנועת השרירים מתרחשת.

גורמים סביבתיים, כגון זיהום, יובש וקרינת השמש, מעוררים יצירת קמטים וחריצים אחרים בפנים, מותירים את העור מחוספס וגורמים לו לאבד מגמישותו. חשיפה מוגזמת לשמש היא הגורם העיקרי להיווצרותם של קמטים, בנוסף להזדקנות. הקרינה האולטרא סגולה אחראית למרבית הסימנים הגלויים לעין של ההזדקנות, ובהם קמטים. עישון הוא גורם מרכזי נוסף להיווצרות קמטים ולהאצת הזדקנות העור בשיעור משמעותי. העישון מפחית את זרימת הדם לעור ומקטין את שיעור יצירת התאים החדשים ויכולתו של הגוף לתקן נזקים הנגרמים לעור.

קמטים אחרים עלולים להיווצר בשל הבעת רגשות וכן כתוצאה ממצב נפשי, כגון מתח. תזונה לקויה, לרבות אכילת מזונות שאינם כוללים מספיק ויטמין E או הפחתה קיצונית במשקל, עלולות אף הן לגרום להיווצרות קמטים. גורמים נוספים להיווצרות קמטים בטרם עת הם אורח חיים, גנטיקה ואיכות העור.

קמטי הבעה וקמטי גרביטציה הם פונקציה של גיל, ומופיעים בצידי האף, בין הגבות ובמרכז המצח. קמטים זעירים המופיעים באזורים החשופים לשמש מוחמרים ככל שנחשפים יותר לקרינה בעור הפנים, המחשוף והעורף. קמטי הפנים נחלקים לשני סוגים: פעילים ויציבים. הקמטים הפעילים, כמו קמטי הזעף, הדאגה והצחוק, נוצרים כתוצאה מפעילות שרירי הפנים.

הקמטים היציבים, כמו הקמטים באזורי האף, השפתיים והסנטר, נוצרים עקב נפילת הפנים. בדרך כלל קמטים פעילים נפוצים יותר בחלקי הפנים שמעל האף.

טיפולי העלמת קמטים

לקמטי הבעה מזריקים חומרי הרפיה, כגון בוטוקס או דיספורט. חומר כזה מחליש את השרירים שגורמים להיווצרות הקמט. לקמטים קבועים מזריקים חומרי מילוי, כך שימלאו את השקע באופן סימטרי ואסתטי. הבחירה בטיפול תלויה בהעדפה אישית של הרופא, מצב העור ובעומק הקמטים.

בפגישת הייעוץ מאבחן הרופא את מצב הקמטים ומתאים את חומר ההזרקה או המילוי. לחלק מהחומרים יש לערוך בדיקת רגישות לפני הטיפול עצמו. לא כל חומר מתאים לכל קמט. יש קמטים דינמיים, שממשיכים להשתנות, ויש קמטים יציבים. יתרה מזו, הפנים ממשיכות להתבגר ולהשתנות גם אחרי ההזרקה. לכן עדיף לפעמים להזריק חומר זמני כדי לאפשר מתן מענה למצב החדש.

מילוי קמטים בחומרים טבעיים או סינתטיים: לקמטים יציבים משתמשים בחומרי מילוי על בסיס חומצה היאלורונית הקיימת בגופנו באופן טבעי ולכן אין צורך במבחן הזרקה לפני הטיפול. המילוי נעשה באלחוש מקומי והתוצאות מידיות.

הטיפול מתאים למי שיש לו קמטים בהתהוות, החל מגיל שלושים ואילך. לחלק מחומרי המילוי השפעה ארוכת טווח ולחלקם קצרה. הם מוחדרים לשכבה התת-עורית בהזרקה ונספגים בגוף במשך הזמן, כך שיש לחזור על הפעולה. עם התקדמות הגיל, הולך ופוחת תהליך ייצור החומצה ההיאלורונית בגופינו. הזרקת רסטילן, שמקורו בחומצה היאלורונית, משלימה את אובדן הנפח והלחות בעור. רסטילן נחשב חומר מילוי הקמטים המוביל בעולם מפני שהוא מורכב מחומר טבעי המיוצר בגוף ונספג בעור ללא תופעות לוואי.

רסטילן "מפצה" את הגוף ומשמש בתכונותיו הטבעיות כדי למשוך מים לעור. במהלך הטיפול מזריקים ג'ל קריסטלי שקוף לתוך העור בכמויות קטנטנות, באמצעות מחט דקה במיוחד. לרסטילן אפקט מתמשך לעומת מוצרים אחרים, הטיפול קל ומהיר, ותוצאותיו מיידיות. רסיטלן טאצ' מיועד למילוי קמטוטים עדינים וקמטים שטחיים באזורים עדינים, כגון צידי העיניים, קמטוטי עישון בצידי השפתיים או קמטי הבעה.

רסטילן, ג'ובידרם, פרלן והיאלופורם הם תכשירים המבוססים על חומצה היאלורונית. התכשירים מתאימים בעיקר למילוי קמטי הבעה בצידי האף והפה, למילוי הקמטים שבין הגבות למילוי שפתיים. התוצאה מיידית ונמשכת בממוצע שישה חודשים עד שנה.

הזרקות בוטוקס: אחת האפשרויות הפופולאריות ביותר להעלמת קמטים פעילים היא טיפול בבוטוקס. הטיפול מהיר, לא פולשני, כמעט ללא תופעות לוואי ומשך החלמה מהיר. הבוטוקס מורכב מרעלן בוטולינום מסוג Aומוזרק בכמויות זעירות אל סיבי השריר היוצרים את קמטי ההבעה. ההזרקה גורמת לשיתוק השרירים ומפחיתה משמעותית את עומק הקמטים לתקופה של שלושה עד שישה חודשים.

הטיפול בבוטוקס מבוצע על ידי רופא פלסטיקאי ואינו מצריך הרדמה. הטיפול משמש להעלמת קמטי הבעה בעיקר באזור שבין הגבות, במצח ובצידי העיניים. כשהקמטים בין הגבות ובמצח עמוקים מאוד, צריך להשתמש מלבד בוטוקס גם בחומרים למילוי קמטים.

פילינג: דרך נוספת לטשטוש ואף העלמה של קמטים היא טכניקת הפילינג, שמשמעותה קילוף של שכבות עור חיצוניות, שבמקומן יתקבל עור פנים חלק, חדש ורענן. קילוף העור יכול להתבצע באופן מכני, כימי או על ידי טיפול בלייזר. קיימים שלושה סוגי פילינג: קל, בינוני ועמוק. ניתן לבחור את עומק הטיפול הרצוי בהתאם לעומק הקמטים, ובהתאם לכך ייקבע הצורך בהרדמה כללית או מקומית. שיטה זו מומלצת פחות לבעלי עור כהה או שמן.

ד"ר דין עד-אל הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, המנהל הרפואי של רשת מרפאות "כללית אסתטיקה", ראש המחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות במרכז הרפואי רבין מקבוצת "כללית".

בואו לדבר על זה בפורום מילוי קמטים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום