שיקום שמיעתי: התאמת מכשיר שמיעה

(0)
לדרג

הם משוכללים, חדישים, מתקדמים ובעיקר מותאמים אישית למטופל, ובכך מסייעים לו לשפר את איכות החיים והשמיעה כאחד. כבר לא צריך להתבייש

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך ש-10% מהאוכלוסייה סובלים מליקוי שמיעתי כלשהו, נתון שנמצא במגמת עלייה ככל שמתבגרים. ואכן, מגיל 45-60 כ-20% מהאוכלוסייה סובלים מליקוי שמיעה, מגיל 65-75 כ-30% ומגיל 75 ומעלה כ-47%. במרבית המקרים, כאמור, מדובר באנשים שנמצאים בשלב כלשהו בתהליך הזדקנות, אולם בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה גם בקרב צעירים, שנחשפים לרעשים חזקים במיוחד.

פתרון מיידי

"כיום אבחון בעיה של ירידה בשמיעה הוא תהליך קצר יחסית", מסבירה ענת כוכבא, קלינאית תקשורת ומנכ"לית רשת "הדים"- מכונים אודיולוגיים. "אדם שחש שהוא לא שומע כפי ששמע בעבר יכול לפנות באופן עצמאי לרופא אף-אוזן גרון. הרופא יבצע בדיקה ראשונית ולאחר מכן יפנה את המטופל לבדיקת שמיעה, אותה ניתן לבצע במכוני שמיעה מוסמכים".

אם אכן קיימת בעיה אמיתית בעצב השמיעה או בתפקוד של חלקים שונים במערכת שמיעה, יכול המטופל להמשיך את הטיפול בשיקום שמיעתי ולהתאים לעצמו מכשיר, שיעזור לו לתפקד כראוי.

"דווקא בקרב הצעירים יותר, שאצלם מתגלה ליקוי שמיעה, הבחירה בטיפול היא הרבה יותר מהירה", אומרת כוכבא. "אולי מכיוון שהם עדיין נמצאים במעגל העבודה וצריכים לתפקד בצורה מקסימאלית. לקות שמיעה היא מוגבלות שלא מאפשרת תפקוד יומיומי תקין בעבודה ובמסגרת החברתית, ולכן קיים רצון לפתור את הבעיה במיידי. דווקא אצל אנשים מבוגרים יותר, טווח הזמן הוא ארוך הרבה יותר ויכולות לעבור 7-10 שנים עד שמתקבלת ההחלטה על טיפול".

ויסות של רעשי הרקע

מכשירי השמיעה כיום הינם מכשירים דיגיטליים משוכללים, שמתבססים על טכנולוגיות חדישות ומתקדמות. לדברי כוכבא, "בעבר כשמטופל היה נעזר במכשיר אנלוגי, הוא היה מקבל הגברה כללית של הקולות והרעשים ללא ויסות והפרדה בין קולות מסוימים. כיום, לעומת זאת, יכולים המכשירים הדיגיטליים להגביר רק סוג מסוים של צליל כגון צליל הדיבור ולהפרידו מרעשי הרקע בסביבה".

באמצעות שימוש במיקרופונים מיוחדים, יכול המכשיר להתמקד בקולות שמגיעים לפנינו. גם אם האדם נמצא במקום רועש, המכשיר ינמיך את רעשי הרקע מאחור ומהצדדים ויתמקד רק בקולות שמגיעים מקדימה, כלומר מכיוונו של האדם שעומד ממול ומדבר איתנו. בנוסף, המכשירים החדשים גם מאפשרים ויסות אוטומטי של רעשי הרקע בהתאם לעוצמת הרעש שבסביבה. אם למשל האדם יוצא מסביבה שקטה לסביבה רועשת כמו רחוב, כל מערכות הוויסות ישנו את תפקודן על מנת להתאים את פעילותן לסביבה החדשה לנוחות המשתמש.

חלק מהמכשירים החדשים מתקשרים בצורה אלחוטית עם טלוויזיות, טלפונים ושאר מכשירי אודיו, ואז האדם יכול להתחבר ישירות למכשיר, להאזין למוסיקה או לראות תוכנית טלוויזיה, מבלי להגביר את עוצמת הקול ולהפריע לסביבה.

התאמת מכשיר השמיעה

"קניית מכשיר שמיעה אינה משולה לקניית נעליים או כל מוצר צריכה אחר", קובעת כוכבא נחרצות. "ולכן אי אפשר למדוד, לשלם וללכת. קניית מכשיר שמיעה הינה תהליך ארוך ומורכב וישנה חשיבות רבה לכך שייעשה בידי אנשי מקצוע מוסמכים בעלי הכשרה ספציפית בתחום. כשקונים מכשיר שמיעה, שעתיד לשרת אותנו לשנים רבות, חשוב לרכוש אותו במקום אמין שנותן שירות מקצועי וחדשני".

בעת התאמת מכשיר השמיעה בוחנים אנשי המקצוע כמה גורמים חשובים כגון מבנה האוזן, מהותה של בעיית השמיעה ואפילו בודקים גורמים כגון היכולות המוטוריות של אדם הנזקק למכשיר. לאדם הסובל מרעד באצבעות למשל לא יתאים מכשיר קטן מכיוון שיהיה לו קשה להכניסו לאוזן ולהחליף סוללה ולעומתו לאדם צעיר ופעיל נשתדל לא להתאים מכשיר גדול ומסורבל. ישנה חשיבות רבה לביצוע התאמת מכשירי השמיעה ע"י קלינאי תקשורת המתמחה בהתאמת מכשירי שמיעה, וזאת על מנת למנוע אכזבה מצד הלקוח עקב טיפול לא מקצועי, דבר שגורם לעיתים לדחיית הטיפול וכתוצאה מכך לפגיעה מתמשכת באורח החיים".

מכשיר מדידה תוך אוזני

אולם אין די במכשיר משוכלל ובמהלך התאמת המכשיר יש צורך לבצע התאמות נוספות בהתאם למבנה האוזן של המטופל, האקוסטיקה השונה שבכל אוזן וגורמים נוספים. "עד היום ביצעו את הכיוון הסופי של המכשיר ומציאת פתרון לכל מיני בעיות ספציפיות באמצעות נוסחאות כלליות, שהוכנסו למחשב והיו אמורות לפתור את הבעיה לפי חוות דעתו של יצרן מכשיר השמיעה, דבר שלא תמיד פעל בצורה המיטבית. אולם גם בתחום הזה חל שינוי והחידוש בתחום מכשירי השמיעה הינו מכשור מדידה תוך אוזני - Real Ear Mesurement.

"זהו בהחלט חידוש חשוב," אומרת כוכבא. "קלינאית התקשורת מחדירה לאוזן של המטופל צינורית דקיקה המחוברת למיקרופון וממקמת אותה במקביל למכשיר השמיעה פועל. בצורה זאת אנו יכולים למדוד את הפלט של מכשיר השמיעה באוזנו של המטופל ולשנות את ההגברה בהתאם לממצאי המדידה.בעזרת מכשור המדידה החדשני ביכולתנו להבטיח התאמת מכשיר שמיעה מיטבית, שמתחשבת בכל הגורמים המשפיעים על התהליך ובעקר מותאמת אישית ברמה שלא הייתה לפני כן .

ולאלו מכם שעדיין מתלבטים אם לטפל בבעיית השמיעה, כוכבא מרגיעה: "המכשור המשוכלל בתחום מכשירי השמיעה ותהליך ההתאמה המקיף הנהוג כיום בהחלט יכולים לשפר להפליא את איכות חייו של המטופל. אין שום סיבה להתבייש או לדחות את הטיפול וחבל על כל רגע בו לא שומעים טוב".

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום