כיצד משקל עודף קשור לסוכרת?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין עודף משקל בתקופת הילדות לבין התפתחות סוכרת בבגרות. החוקרים ממליצים לעודד אורח חיים בריא מגיל צעיר במטרה למנוע את הסיבוכים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ירידה במשקל בבנות בעלות עודף-משקל מובילה להפחתת הסיכון לסוכרת בבגרות, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה של נתוני מחקר Nurses' Health Study II, שפורסמו במהדורת יוני של Diabetes Care.

לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי לירידה במשקל בבנות בעלות עודף-משקל חשיבות רבה בהפחתת הסיכון לסוכרת בבגרות. בסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין עודף-משקל בילדות, בשילוב עם מאפיינים אחרים של משקל הגוף במהלך החיים, ובין התפתחות סוכרת מסוג 2 בבגרות.

מחקר Nurses' Health Study II כלל 109,172 נשים שדיווחו על רמת השומן בגופן בגיל 5, 10 ו-20 שנים, לפי דיאגראמות המשקפות רזון קיצוני (קטגוריה 1) ועד השמנת-יתר (קטגוריה 9). ערכי BMI חושבו על-פי זיכרון המשתתפות בנוגע למשקלן בגוף לפני 18 שנים ובבגרות. משתתפות שדיווחו על סוכרת מסוג 2 השלימו שאלון נוסף.

החוקרים זיהו קשר חיובי בין קטגוריות המשקל בגילאי 5 ו-10 שנים ובין הסיכון לסוכרת בבגרות. בקרב נשים עם קטגוריה 9 לעומת קטגוריה 2 בגיל חמש שנים תועד סיכון יחסי מתוקן לסוכרת בבגרות של 2.19. הסיכון היה גבוה יותר עם עליה בקטגוריות המשקל או בעלייה במשקל מגיל 18.

בהשוואה לנשים שמעולם לא סבלו מעודף-משקל, בקרב נשים בעלות עודף-משקל בבגרות (BMI מעל 25 ק"ג למ"ר), אך ללא עודף משקל לפני כן, תועד סיכון יחסי מתוקן של 8.23. בקרב נשים בעלות עודף משקל בגיל 10 שנים (קטגוריה 5 ומעלה) ובגיל 18 שנים (BMI מעל 25 ק"ג למ"ר) הסיכון היחסי המתוקן עמד על 15.10. בקרב נשים בעלות עודף-משקל בילדות, אך ללא עודף משקל בבגרות לא תועד סיכון מוגבר לסוכרת בבגרות.

הסיכון לעודף משקל בבגרות

החוקרים מסכמים וכותבים כי עודף משקל החל מתקופת הילדות מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת בבגרות. בקרב נשים שאינן סובלות מעודף-משקל בבגרות לא קיים סיכון מוגבר.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי, התבססות על זיכרון המשתתפות וקטגוריות משקל במקום ערכי BMI להערכת המשקל בילדות, אפשרות הכללה מוגבלת לנשים לבנות ואפשרות לערפלנים נוספים.

מהממצאים עולה כי החשיבות הרבה של עודף משקל בילדות נובעת בעיקר מעודף-משקל בבגרות. חשוב לעודד אורח חיים בריא מגיל צעיר במטרה למנוע את הסיבוכים.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום