בריאות כף הרגל: שאלות ותשובות

(0)
לדרג

כאבים בכפות הרגליים, תחושת נימול, נפיחות, דורבן, טיפול תרופתי, ניתוח ושימוש במדרסים. אתם שאלתם, ד"ר יחזקאל טיטיון השיב

מאת: מערכת zap doctors

רוב האנשים סובלים מכאבים בכפות הרגליים. מקור הכאבים בפגיעות בעמוד שדרה, פגיעות ודלקות בכף הרגל ובקרסול, שברים ועוד. סוגי הטיפול משתנים בהתאם לחומרת הכאבים. כדי לעשות קצת סדר במגוון הבעיות ואפשרויות הטיפול - קיבצנו עבורכם 10 שאלות פופולאריות, עליהן השיב ד"ר יחזקאל טיטיון, מנהל פורום בריאות כף הרגל.

1. לפני כשנה דרכתי על מסמר באזור של בין הכריות. בזמן הליכה אני מרגישה תחושת נימול ולפעמים דקירות. האם ניתן לטפל בבעיה?

אם אכן מדובר בבעיה עצבית מקומית, ניתן לסייע עם הזרקה מקומית של קורטיזון, ואם הדבר לא עוזר, ניתן לשקול ניתוח לכריתת העצב הפגוע.

2. בני בן השנתיים וחצי צועד קבוע על קצות האצבעות. בעמידה יציבה מונחת כל הרגל על הרצפה, אך הוא רץ בתנועה מוזרה מצד לצד. אורתופד שראה זאת המליץ על בדיקה נירולוגית. האם כדאי לנסות בדיקות אחרות?

בהחלט, יש לפנות לנוירולוג כדי לשלול בעיה נוירולוגית. כמו כן, יש להיות במעקב וטיפול של אורתופד ילדים. בדרך-כלל מדובר בתופעה לא נדירה שחולפת עם פיזיותרפיה. לפעמים, כשהתופעה לא חולפת, יש צורך בטיפול ניתוחי.

3. לאשתי יש יבלת בכף הרגל כבר כמה שנים. לפעמים היבלת מציקה מאוד. מדובר בעור קשה מאוד בכף הרגל ונראה כאילו הבעיה עמוקה יותר. רופאים שהסתכלו בכף רגלה אמרו שעדיף לא לעשות דבר. מה בכל זאת ניתן לעשות?

יש לבדוק אם מדובר רק בבעיה עורית, או שיש בעיה הגורמת לעומס נקודתי ויוצרת את היבלת. במקרים שבהם טיפול שמרני על-ידי רופא עור ומדרסים שמורידים עומס מקומי, לא עוזרים, הטיפול שאפשר להציע, הוא טיפול ניתוחי..

4. אני מורה אשר עומדת הרבה שעות על הרגלים. יש לי כאבים בכפות הרגליים ולכן רציתי לרכוש מכשיר עיסוי הכולל כפות רגליים ושוקיים. שאלתי היא האם כדאי להשתמש במכשיר זה?

מכשיר עיסוי הוא נעים אבל אולי כדאי לפני כן לנסות להתאים מדרסים ונעליים כמו שצריך. אם את סובלת מהשמנת יתר מומלץ לרדת במשקל.

5. אחרי שבוע של סבל וכאבים ולאחר מכה חזקה בכף הרגל, אובחן אצלי שבר בשם ליס פרנק. כף הרגל כואבת ונפוחה ואין לי יכולת לדרוך עליה. הבנתי שיש המצדדים בניתוח ויש כאלה שלא. מה ניתן לעשות בכדי להוריד את הנפיחות ולהקל על הכאב?

עלייך לנוח עם הרגל מורמת, להימנע מדריכה ולקרר את הרגל. אם מדובר בשבר ליס פרנק לא יציב, הטיפול הוא בדרך-כלל ניתוחי. מדובר באזור חשוב מאוד ליציבות ולמבנה כף הרגל.

6. אני סובלת מכאבים בכרית הבוהן כבר שנים. אין באפשרותי לנעול נעלי עקב כלל. עשיתי בדיקת אולטרה-סאונד והממצאים הראו שיש אי סדירות בססמואיד הלטרלי במפרק MTT1. האם יש דרך לטפל בבעיה?

את מתארת תופעה הנקראית ססאמואידיטיס - פגיעה בסחוס של עצם קטנה מתחת לראש המסרק בכף הרגל. לצורך אבחנה, יש לעבור בדיקה פיזיקלית וצילומים מתאימים מעבר לבדיקת אולטרה-סאונד. אם טיפול שמרני לא עוזר - ניתוח הוא לעתים בלתי נמנע.

7. באיזו תדירות יש צורך להחליף מדרסים? האם יש קריטריונים מסוימים כדי לדעת שהמדרסים עושים את עבודתם?

למדרסים יכול להיות אורך חיים שונה בהתאם לאיכות הייצור והחומרים מהם הם עשויים. יש מדרסים שלא שווים את המקום שהם תופסים בנעל, יש מדרסים שצריך להחליף כל שנה ויש כאלו שמחזיקים שנים רבות. אם כאבים נמשכים צריך לבדוק אם המקור להם הוא המדרסים.

8. אני מתאמן מזה כשנתיים במכון כושר כ-3 פעמים בשבוע. לפני כשלושה חודשים הרגשתי כאב חזק בירך של רגל שמאל. האורתופד אמר שזו דלקת ונתן לי אתופן. זה עזר לזמן מה אך הכאבים חזרו ונוסף גם כאב בקרסול ובכף הרגל. אני כבר כשלושה חודשים לוקח אתופן 600 מיליגרם לסרוגין. האם יש כדורים טבעיים למצבים כאלה?

לא יודע לגבי כדורים טבעיים אך לקחת אטופן במשך שלושה חודשים זה לא רעיון טוב. צריך לברר את מקור הבעיה ולטפל בה. בכל מקרה, אם ישנה בעיה דלקתית, אין מנוס גם ממנוחה. ללא מנוחה הדלקת לא תעבור.

9. במשך שנים אני סובלת מבעיה בכף רגל. מתחת לבהונות האמצעיות יש כנראה חיכוך בין שני גידים. מהן ההשלכות העתידיות והאם התפתחה שם דלקת כרונית? האם יש טיפולים חדשניים בתחום?

ההשלכות העתידיות הן כאבים, פגיעה במפרקים ועיוות בבהונות. הטיפולים הקיימים הם הטיפולים השמרניים - מדרסים והתאמת נעליים, וטיפולים כירורגיים.

10. כואב לי בעקב כשאני מתעוררת בבוקר ויורדת מהמיטה אבל לרוב כואב לי במשך היום, בדרך-כלל במאמץ. יש לי גם דקירות מסביב לעקב. עשו לי צילום ולא מצאו דורבן או דלקת. מה כדאי לעשות?

מהתיאור שלך זה נשמע כמו פאסאיטיס פלנטארית, כלומר דורבן, למרות שאין ממצא בצילום. הממצא שקיים לעתים בצילום הוא אקראי ולא קשור למחלה. הטיפול בבעיה הוא בדרך-כלל פיזיותרפיה מתאימה, הזרקה מקומית, מדרסים, גלי הלם, ואם אין שום ברירה, אז גם ניתוח.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות כף הרגל בחסות חברת אבידור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום