'מערכת הבריאות בישראל בקריסה'

(0)
לדרג

בכנס חירום בכנסת הוצגה תמונה קודרת על מצב מערכת הבריאות הציבורית. ח"כ אדטו: "חובה להגדיל את התקציב, כדי שלא נדרדר למצב המאפיין את מדינות העולם השלישי"

מאת: מערכת zap doctors

על רקע המשבר החמור בו מצויים בתי החולים בישראל והצורך הדחוף בתוספת תקנים אשר נשארו ללא שינוי ב-30 השנים האחרונות, התקיים אתמול (ג') כנס ביוזמת ח"כ רחל אדטו בשיתוף ההסתדרות הרפואית.

בכינוס השתתפו נציגים מכל קצוות מערכת הבריאות: מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות, ראשי איגודים מקצועיים, נציגי משרד הבריאות בהם מנכ"ל משרד הבריאות וחברי כנסת.

מספר הרופאים בירידה מתמדת

"מערכת הבריאות הציבורית במדינת ישראל הינה מערכת בקריסה. תפיסת האוצר כי אין מחסור ברופאים במדינה הינה הינה מוטעית ומטעה", אומרת ח"כ רחל אדטו, יוזמת הכנס. "המחסור ברופאים מותנה גם במחסור במיטות אשפוז. בדיוני התקציב הנערכים בימים אלו חובה להגדיל את מסגרת התקציב על-מנת לאפשר תוספת מיטות אשפוז, תשתיות ותקני רופאים, זאת כדי שלא נדרדר למצב המאפיין את מדינות העולם השלישי".

ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, אמר בכנס כי "רק מי שעיוור או שמתנהג כעיוור יכול להגיד שאין משבר ושאין מחסור ברופאים ובמיטות אשפוז. לא מדובר בנבואה פסימית אלא במציאות יומיומית - מספר הרופאים יורד כל הזמן. ב-50 מקצועות רפואיים חסרים רופאים. למערכת הבריאות יש צורך ב-800 רופאים חדשים כל שנה, צריך להגדיל את מספר הסטודנטים ועלינו להעניק תמריצים חיוביים על מנת שהרופאים ימשיכו לעבוד ברפואה הציבורית.

ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל בית החולים וולפסון, הציג נתונים קשים אודות המחסור ברופאים והתחזיות ל-10 השנים הקרובות: "מאז 1992 בולטת הירידה בשיעור הרופאים ובעיקר בקרב רופאים צעירים שכיום עומדת על פחות מ-0.4 ל-1,000 איש לעומת שיעור הגבוה מ-0.65 נכון לשנת 92. כיום יש כ-3.5 רופאים לכל 1,000 איש, בהתאם למגמה הנוכחית בשנת 2020 מספר הרופאים ירד ל-2.73. גם שיעור המתמחים יורד באופן מתמיד, מ-0.11 מתמחים חדשים נכון לשנת 1999, הגענו לשיעור של 0.08 מתמחים נכון לשנת 2008. ברפואה פנימית למשל, מ-200 מתמחים חדשים בשנת 2000 ירד מספרם לפחות מ-140, נכון לשנת 2008".

ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "מערכת הבריאות צריכה לנהוג כ'נפוליאון' אחד גדול ולא לפחד מאף אחד שבא לבלבל אותנו עם מודלים כלכליים. המערכת במצב של שחיקה מכל הכיוונים. לא בכוונתי להילחם באוצר, תפקידי לשקף את דעת מערכת הבריאות".

ד"ר חזי לוי, ראש מנהל רפואה, ציין כי הסיבות למשבר מגוונות: "הירידה בעלייה לארץ הובילה לירידה במספר הרופאים העולים, כמו כן יש נגיסה של רופאים מהמערכת הציבורית למערכת הפרטית; במקביל הורדנו את התמותה, הארכנו את תוחלת החיים ובכך העלנו את הביקוש לרפואה מול המחסור המחריף בהיצע. לצד חובת הוספת התקנים על-ידי האוצר, כבר בתקציב הקרוב משרד הבריאות נערך כאקט מיידי להוספת מיטות בכל מחלקה ומחלקה, בהן התוספת אפשרית ללא שינויי תשתית".

אין קופצים על התפקידים

ד"ר עזריאל פרל, יו"ר איגוד המרדימים, אמר כי המדינות העניות ביותר במזרח אירופה נמצאות במצב מתקדם מאיתנו מבחינת תקנים. "בעוד שבמדינה מתוקנת ישנם 18 תקני מרדימים למאה אלף איש בישראל ישנם 6. יש לנו בתי חולים מפוארים, אך מבחינת הגירת רופאים למערב אנו דומים יותר למזרח אירופה. אני כועס על האוצר, שם האנשים משחקים מונופול עם עצמם, ההחלטות הן רק לטווח הקצר ובמקביל הם עושים דמוניזציה לקריאות העזרה שלנו".

ד"ר ריקרדו אלפסי, יו"ר האיגוד לכירורגיה, הבהיר: "לא מערכת הבריאות במשבר, לא אזרחי מדינת ישראל במשבר. הנפגעים האמיתיים מהמצב הם הפצועים בתאונות הדרכים, חולי הסרטן ופצועי הפיגועים. אלה ואחרים מרגישים על בשרם את המחסור ברופאים. פעם כירורג היה כטייס, כאשר מי שלא עמד בדרישות הכי גבוהות פשוט לא התקבל, אולם עם הזמן שחלף כך גם האיכות, כיום למעטים שבאים אומרים ברוך הבא".

ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, ציין כי "במציאות של היום כל חודשיים נסגרת מחלקה פנימית בבית חולים מרכזי, כי אין מי שיאייש את התפקידים. אנו כבר לא רואים צעירים השואפים להתמחות ברפואה הפנימית. רק בששת החודשים האחרונים פרשו 20% מהמתמחים המעטים שיש לנו. אין מי שיטפל בדלקות הריאה, בהתקפי הלב ובשאר הסכנות מאיימות החיים. אם היו יושבים כאן אלופים בצבא שהיו אומרים שחסרים כדי להגן על הגבולות - הרי שהיה קם קול זעקה. אנו אלה ששומרים על החיים ואין לנו חיילים לשמור על חיי החולים במדינה".

ד"ר שמואל צנגן מאיגוד רפואת הפגים תיאר את המצב הקשה במקצוע: "בעוד ששיעור התינוקות בישראל עלה בשנים האחרונות ב-50%, לא נוסף תקן למיטה אחת. ב-10 השנים הבאות יפרשו 20 רופאים ניאונטולוגים וייכנסו רק שישה רופאים חדשים".

חברי הכנסת אשר השתתפו בכינוס הודו כי עד היום הם לא היו מודעים לחומרת המצב במערכת הבריאות הציבורית והתחייבו לפעול יחדיו אל מול האוצר על מנת לתקן ולהוסיף את הנדרש כבר בדיוני התקציב הקרובים. ח"כ דב חנין הציע שתגובש קבוצה של חברי כנסת שתידבר עם האוצר בסוגיה לקראת תקציב 2011. ח"כ פרופ' אריה אלדד אמר שאם המצב לא ישתפר יש לעגן בחקיקה את מספר מיטות האשפוז כך שיקביל לחציון המיטות במדינות האיחוד האירופאי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום